- Подробности
-
Просмотров: 2170
Артеменкова Юлия Валерьевна, Ильина Марина Анатольевна, Короткова Елена Евгеньевна,
учителя английского языка ГОУ Петергофская гимназия Александра II Петродворцового района Санкт-Петербурга
Электронные материалы по теме: «Внеклассное мероприятие
для учащихся 10-11 классов «Читаем «Гамлета»» на английском языке
Аннотация: Внеклассное мероприятие «Читаем «Гамлета»» на английском языке было проведено для учащихся 10-х классов в 2014 году и приурочено к 450-летию со дня рождения Шекспира.
Цель: практика использования учащимися английского языка в процессе изучения творчества классика английской литературы У.Шекспира; знакомство с произведением «Гамлет» на английском языке.
Задачи: познакомить учащихся с содержанием оригинального литературного произведения, а также показать его современную обработку; провести выборочный литературоведческий анализ фрагментов произведения и выявить актуальность проблематики трагедии; совершенствовать универсальные учебные действия, прежде всего личностные, такие как: умение производить действие смыслообразования и нравственно-этическое оценивание усваиваемого учебного материала, регулятивные и коммуникативные умения, а также такое общеучебное умение как смысловое чтение; подготовить инсценировку учащимися отрывков трагедии Шекспира «Гамлет».
Технологии: информационно-коммуникационные технологии, технология развития критического мышления в чтении и письме, технология обучения в сотрудничестве, технология активного обучения (прием драматизации).
Подготовительная работа.
1. Проведение внеклассного мероприятия «Читаем «Гамлета» включало в себя дополнительную подготовку учащихся. Из курса литературы учащиеся уже знакомы с произведением Уильяма Шекспира «Гамлет», поэтому необходимо было напомнить сюжет, для этого на уроке мы показали учащимся анимационный фильм с субтитрами [3]. Перед просмотром фильма учащимся было предложено ознакомиться с перечнем событий трагедии «Гамлет», последовательность которых была намеренно нарушена, а также списком героев пьесы и их характеристиками. Учащиеся восставливают порядок событий и соотносят имена и описание героев.
Put the events in the logical order.
a. Hamlet goes to confront his mother.
b. The sword-fighting between Hamlet and Laertes begins.
c. A pair of watchmen discovers a ghost resembling the recently deceased King Hamlet.
d. A Norwegian prince Fortinbras is shocked by the sight of the entire Danish royal family lying dead.
e. Claudiuncle to havus and Gertrude worry about the prince’s erratic behavior.
f. A group of traveling actors perform a scene closely resembling the sequence by which Hamlet imagines his father.
g. The ghost orders Hamlet to seek revenge on the man who usurped his throne and married his wife.
h. In a Queen’s bedchamber, hearing a noise from behind the tapestry, Hamlet draws his sword and stabs through the fabric, killing Polonius.
i. Gertrude takes a drink from a goblet and is swiftly killed by the poison.
j. In the aftermath of her father’s death, Ophelia goes mad with grief and drowns in the river.
1___2___3___4___5___6___7___8___9___10___
Match the characters with their status and the events
|
1. Hamlet
2. Horatio
3. Ophelia
4. Claudius
5. Rosencrantz
6. Laertes
7. Polonius
8. Osric
9. Fortinbras
10. Claudius
|
1) Polonius’ son
2) a courtier
3) a scholar
4) a Danish prince
5) a Norwegian prince
6) Hamlet’s friend
7) Laertes’s sister
8) King Hamlet’s brother
9) King Hamlet’s brother
10) Lord Chamberlain
|
a. is cut by his own sword’s blade
b. decides to poison a goblet
c. devotes himself to avenging his father’s death
d. is ordered to enter a nunnery
e. arrives to arrange the fencing match between Hamlet and Laertes
f. orders to send Hamlet to England.
g. brings Hamlet to see the Ghost.
h. has led an army to Denmark.
i. has been given sealed orders for the king of England
j. has hidden behind a tapestry.
|
2. Учащиеся смотрят фильм и проверяют ответы. По усмотрению учителя данная работа может быть использована в качестве теста на следующем уроке, для того, чтобы отследить насколько хорошо учащиеся помнят ход событий и литературных героев.
3. Монолог Гамлета. Учащиеся читают несколько вариантов перевода (переводы В.Набокова, Б.Пастернака и П.Гнедича) и выбирают тот, который понравился учащимся больше всего, аргументировав свой выбор. Для чтения версии монолога в оригинале можно проработать наиболее трудную для понимания лексику. Оригинальную версию и перевод Б.Пастернака мы разделили на три части и выдали шестерым учащимся для того, чтобы они выучили свои отрывки на память для выразительного чтения наизусть на русском и английском языках во время проведения внеклассного мероприятия.
4. Организация инсценировки. Для инсценировки были использованы материалы сайта No Fear Shakespeare , [1] совместно с учащимися выбраны сцены пьесы, отражающие основные события. Для сохранения сюжетной линии и логики ведущие кратко – в одном-двух предложениях - пересказывают те части текста, которые не были включены в постановку. Костюмы: темные свитера и темные брюки\джинсы, Офелия и королева – в платьях. Класс украшен драпировками с изображением средневекового замка, а также стенгазетами о творчестве Шекспира.
Ход внеклассного мероприятия:
Звучат звуки музыки (можно скачать в Материалах к уроку, [5]). Если есть учащиеся, которые играют на инструментах, привлеките их!
1. Вступление. Выходят ведущие.
Student 1. William Shakespeare was an English poet, playwright and actor, born in Stratford-upon-Avon in 1564. Today we are celebrating the 450th Anniversary of his birth
Student 2. We know little about the early life of William Shakespeare, but do know that at 18 he married Anne Hathaway and had three children, Susanna and then twins Hamlet and Judith. His son, Hamlet died in childhood. By 1592 he had moved to London and was working as an actor and playwright, and part of an acting company which later became known as the King's Men. This company had interests in the Globe Theatre on the Southbank and the Black friars indoor theatre, and by 1594 Shakespeare's playwriting began in earnest. He was a prolific writer, producing around two plays a year, he prospered and his reputation grew.
Student 3. His early plays were mostly histories and comedies - Midsummer Night's Dream, Henry VI, The Taming of the Shrew, Richard III amongst others. By early 1600 he was writing some of his greatest tragedies such as Hamlet, Macbeth and King Lear.
Student 4. Shakespeare spent the last five years of his life living in New Place in Stratford and died on 23 April 1616 at the age of 52. He was buried two days later in the chancel of Holy Trinity Church, Stratford and is also commemorated in Poets' Corner, Westminster Abbey. Known as the Bard of Avon, William Shakespeare is widely accepted to have been the greatest playwright of all time and his poems and plays are studied and performed all over the world.
Student 5: Let’s ask students and guests. What is Shakespear for you? Is Shakespeare special for you? Why? Несколько учащихся дают свои собственные ответы.
2. Аудирование. Задание из “Fast Track to FCE” [4]
Учитель: You will hear five people talking about the playwright Shakespeare. For questions 1-5 choose from the list A-F who is speaking. Use the letters only once. There is one extra letter which you do not need to use. Учащиеся слушают запись, проговаривают ответы и отвечают на вопросы: Why is Shakespeare special for these people? What do you think each of the speaker want to say? What makes people like Shakespeare?
3. Задание на соотнесение. Match the original text with modern English. Группы учащихся выполняют задание, затем выразительно зачитывают свои ответы вслух.
Did he receive you well?
With much forcing of his disposition.
Did you assay him? To any pastime?
Niggard of question, but of our demands most free in his reply.
Tis most true. And he beseeched me to entreat your Majesties to hear and see the matter.
With all my heart, and it doth much content me to hear him so inclined.
We will bestow ourselves.
Read on this book. That show of such an exercise may color your loneliness.
There’s the respect that makes calamity of so long life.
And with them words of so sweet breath composed as made the things more rich.
Mark me.
So art thou to revenge when thou shalt hear.
Murder most foul, as in the best it is.
But this most foul, strange and unnatural.
Hamlet, thou hast thy father much offended
Come, come, you answer with an idle tongue.
O Hamlet, thou hast cleft my heart in twain.
She is importunate,
Indeed distract. Her mood will needs be pitied.
Alas, sweet lady, what imports this song?
Go, go, you question with a wicked tongue.
|
It makes me very happy to hear he is so interested.
It’s true and he asked me to beg you both to attend.
Did he treat you well when you saw him?
Letters so sweetly written that they made your gifts even more valuable.
We will hide.
It seemed like he had to force himself to be nice to us.
He didn’t ask a question but answered ours at length.
Did you try tempting him with some entertainment?
That’s the consideration that makes us stretch out our sufferings so long.
Read from his prayer book, so it looks natural that you are all alone.
Oh heavens, what does that song mean, my dear?
Oh Hamlet, you’ve broken my heart in two!
Go on, you’re questioning me evilly.
Hamlet, you’ve insulted your father.
Come on, you’re answering me foolishly.
She’s insistent. In fact, she’s crazed. You can’t help feeling sorry for her.
His most horrible murder. Murder’s always horrible, but this one was especially horrible, weird, and unnatural.
Listen to me.
You must be ready for revenge, too, when you hear me out.
|
(Материалы взяты с сайта No Fear Shakespeare [1] )
4. Инсценировка.
Учащиеся показывают подготовленные сценки. При помощи проектора на экран выводятся изображения замка Эльсинор и его интерьеры.
Музыкальная пауза между сценками позволяет группам учащихся подготовиться к выступлению. Приложение с музыкальныеми треками и презентацией к спектаклю можно скачать по ссылке в “Материалах к уроку”, [8].
5. Рефлексия. Задание «Синквейн». Работа в группах.
Инструкция: Вспомните структуру синквейна. Познакомьтесь с образцом. Используйте для составления своего варианта данные прилагательные и глаголы. Прочитайте свой вариант другим группам.
Инструкция: Вспомните структуру синквейна. Познакомьтесь с образцом. Используйте для составления своего варианта данные прилагательные и глаголы. Прочитайте свой вариант другим группам.
Вот несколько примеров, предложеных учащимися:
Hamlet
Contemplative and thoughtful
Hate, revenge, contemplate
Devotes to avenge father’s death
Prince
|
Claudius
Ambitious, weak
Pretends, lies, manipulates
Captured throne using force
Invader
|
Polonious
Sly and wise,
Spies, manipulates, lies
He is a pompous lord Chamberlain
Victim
|
6. Заключительное слово ведущего:
Shakespeare used more English words than any other writer. He made up words and expressions too. The English language has changed since Shakespeare's time. So he is not always easy to read. But it's worth the effort. Read Shakespeare!
Dear students and guests! We hope that you enjoyed the play that was prepared by our students. Let’s say thank you for all the participants in the event where every student was involved.
Используемая литература: (последняя проверка всех ссылок - 14.08.2015)
1. Сайт No Fear Shakespeare http://nfs.sparknotes.com/hamlet/ Shakespeare
2. Видео с кратким содержанием. http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/english_literature/dramahamlet/hamletplotact.shtml
3. Анимационный фильм http://www.teachingenglish.org.uk/article/hamlets-soliloquy
4. Учебник “Fast Track to FCE” Alan Stanton, Mary Stephens, издательство Longman, page 32, ex.1.
5. Приложение https://www.dropbox.com/sh/axbaf5pxs2gzanx/AAB2AsPIQqml83zP_ln9ZCl5a?dl=0
6. Изображения замка Эльсинор:
http://www.solvex.ru/countries/denmark/resorts/elsinor/ http://www.liveinternet.ru/users/4906253/post327695868/
http://www.liveinternet.ru/users/4231953/post262908499/