- Подробности
- Просмотров: 1301
Кацанда Елена Николаевна,
учитель английского языка
ГБОУ школы-интерната №49 Петродворцового района Санкт-Петербурга
Методическая разработка урока по теме
«Здоровье лучше богатства» в 7 классе
Предлагаемая методическая разработка может быть полезной для проведения урока в 7 классе по теме «Здоровье лучше богатства» при работе с УМК « Английский в фокусе», существенно расширяет рамки изучаемого модуля «Время покупок», требует привлечения дополнительной лексики, разговорных фраз, необходимой информации по составу различных продуктов питания и по здоровому образу жизни.
В ходе урока ведется отработка и актуализация лексики по теме «Еда». Конечным продуктом работы на уроке является высказывание на тему «Необходимость здорового образа жизни». В процессе урока учащиеся применяют четыре основных вида речевой деятельности: аудирование, чтение, говорение, письмо.
Данный урок является уроком комплексного применения знаний и умений и разработан в соответствии с требованиями ФГОС. Все этапы урока направлены на достижение поставленной цели урока: формирование у учащихся деятельностных способностей и способностей к структурированию и систематизации изучаемого предметного содержания.
Этап «Постановка цели. Мотивация учебной деятельности» включает в себя три подраздела:
• Определение темы урока по первым буквам предложенных слов
• Культурологический аспект: проверка знаний пословиц и поговорок о здоровье страны изучаемого языка.
• Составление кластера «Здоровый образ жизни».
Этап «Актуализация знаний» – это этап, на котором осуществляется проверка домашнего задания, здесь учащимся предлагается ответить на вопросы к тексту, разработанные по конструктору задач Л.С. Илюшина. На этапе «Первичное закрепление знаний» обучаемые должны раскрасить картинки полезной и вредной еды и обосновать пользу или вред употребления этих продуктов. Проверка знаний хороших и вредных привычек осуществляется с элементами физической активности и закрепляется в командной работе с карточками, которые необходимо прокомментировать. Этап «Творческое применение и добывание знаний в измененной ситуации» требует от учащихся формирования высказываний относительно необходимости здорового образа жизни. Рассмотренные этапы урока готовят обучаемых к выполнению домашнего задания: дать свое представление о здоровом образе жизни. Этап «Рефлексия, подведение итогов урока» предлагает учащимся ответить на следующие вопросы:
• Что было интересно на уроке?
• Что было трудным на уроке?
• Что ты узнал на уроке?
• Был ли урок полезным для тебя?
Образовательная цель: научить учащихся обсуждать преимущества и недостатки здорового и нездорового образа жизни, давать советы по изменению вредных привычек
Развивающая цель: развитие навыков работать в группе, развитие умений рассуждать, анализировать, делать выводы и умозаключения.
Воспитательная цель: воспитывать правильное отношение к своему здоровью и здоровью своих близких, прививать навыки здорового образа жизни, вовлечь учащихся в активную познавательную деятельность.
Планируемые результаты:
Личностные: осознание собственных мотивов учебной деятельности и личностного смысла учения; стремление открывать новые знания, новые способы действий.
Предметные: освоение умения формулировать монологическое высказывание и умения строить диалог, активизация лексического материала по теме, овладение новыми лексическими единицами и фразами, необходимыми для формирования высказывания или совета относительно необходимости здорового образа жизни.
Метапредметные: понимать учебную задачу, осуществлять решение этой задачи под руководством учителя и в совместной работе с товарищами, строить логические рассуждения, формулировать грамотные высказывания, оценивать свою работу на уроке.
Межпредметные связи: биология.
Метод: интерактивный.
Технологии: информационно-коммуникативные.
Средства обучения: компьютер, мультимидийный проектор, презентация «Здоровый образ жизни», УМК «Английский в фокусе», раздаточный материал: картинки различной еды, полезных и вредных привычек, кластер «Flower of health».
Деятельностная цель урока: формирование у учащихся деятельностных способностей и способностей к структурированию и систематизации изучаемого предметного содержания.
Ход урока:
Организационный этап: приветствие, цель урока (слайд 2)
Hello, everybody. Welcome to our lesson. I’m glad to see you.
How are you?
Are you in a good mood today?
What is the weather like today? Do you like this kind of weather?
Let’s start the lesson.
Постановка цели. Мотивация учебной деятельности.
• Отгадать слово по первой букве предложенных слов (слайд 3)
What are we going to speak about? Use the first letters of the words in the pictures to get the theme of the lesson. Today you’re working in teams. I want to see which team will be the first (given words: hot dog, egg, apple, lemon, tomato, hamburger – «health»).
• Культурологический аспект урока. Проверка знаний пословиц и поговорок страны изучаемого языка. Пословицы и поговорки о здоровье.
So, the topic of our lesson today is «Health». Health is wealth and as the proverb says «Health is above wealth». What other proverbs about health do you know? Let’s see which team knows more proverbs.
Proverbs about health:
o A sound mind in a sound body/A healthy mind in a healthy body.
o After dinner sit a while, after supper walk a mile.
o An apple a day keeps the doctors away.
o Good health is above wealth
o Laughter is the best medicine
o Live not to eat but eat to live
o Brush your teeth and did you hear? See your dentist every year
o Wash your hands before you eat. Keep yourself both clean and neat
o Exercise can make you strong. It can be fun and won’t take long
o Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.
o Health is better than wealth.
o One hour’s sleep before midnight is worth two after.
o One man’s meat is another man’s poison.
o Health is not valued till sickness comes.
o Prevention is better than cure.
o When the heart is at ease, the body is healthy.
• Что включает в себя здоровый образ жизни? Составление кластера «Здоровье».
What does the healthy way of life include? What should you speak about discussing healthy way of life? Fill in your ideas in the «Flower of health».
Now let’s see what you have got. (Представление учащимися своих вариантов кластера).
Well, and now have a look at my ideas of the most important things to be healthy, are they the same? (слайд 5)
If you want to be healthy you should have good habits, eat healthy food, avoid bad habits, do exercises and be in a good mood.
Healthy way of life is the way of love and harmony between your body, mind and soul
(слайд 6)
Актуализация знаний. Проверка домашнего задания. Обсуждение текста «Healthy or unhealthy?»
Your homework was to read two texts about different styles of life and answer the questions (слайд 7)
Текст «Healthy or unhealthy».
Text 1. Tomas. I don’t understand why people are crazy about keeping fit. Going jogging is not for me. I get my exercise by walking to the bus stop on my way to school.
I have no problems with my health though I am a smoker and a bit overweight. I like smoking. It helps me to relax. I have been smoking since I was 12. All my friends are smokers. I don'1 want to be the odd one out. I know all the facts, but you only live once, don't you? So why not enjoy yourself?
And what about the food? I like good food. I think, most healthy food is tasteless and I don’t eat healthy food. I enjoy having a bar of chocolate or a lot of meat and potatoes with a glass of my favorite Coke.
Now many people do Yoga. But sitting on the floor with your feet behind your ears looks very uncomfortable to me. I’m sure, sitting in an armchair, watching television or reading a book is really healthy. I spend hours surfing the net or chatting with friends. So, as you see, I’m not in favour of keeping fit. I don’t jog or do any sports, but I’m happy and nothing can be better.
Text 2. Kate. I think that fatty foods are bad for people. I try to eat less cheese, butter and ice-cream and more high fibre food: fresh fruit, vegetables, whole meal bread and fish. I don’t visit fast-food restaurants, such as McDonald’s, because the food is fatty and unhealthy there.
I follow the regime of the day: I get up early, do morning exercises, wash myself with cold water, clean my teeth twice a day and try to go to bed at the same time.
As for my free time I prefer going for long walks in the countryside enjoying fresh air and beautiful landscapes.
I feel that after sitting in front of the computer and at the desk, my muscles need some exercise. For me 15 minutes of aerobics and 30 minutes of swimming are great. They are very refreshing, energetic and rhythmic. After that I feel fine and ready to work!
Вопросы к тексту.
1. Which text is about healthy and which is about unhealthy life style?
2. Find the reasons why these styles of life are healthy or unhealthy.
3. Give some advice to the person leading unhealthy life style and explain why he should change his habits.
4. Which of these habits are typical for you? Are they healthy or unhealthy?
5. What could you do to improve your style of life?
6. Will it be possible for you? Will you try to change your unhealthy habits?
Первичное закрепление.
• В знакомой ситуации.
o Учащимся предлагается работа с картинками, изображающими различные продукты. Одна команда должна раскрасить только полезные продукты, другая команда – только вредные продукты, затем участники команд выбирают любые три продукта и объясняют, почему они вредны или полезны для здоровья.
You have got pictures of different foods.
The first team, colour only healthy, useful food. Choose 3 of them and explain why they are healthy. The second team, colour only the food, that is unhealthy. Choose 3 unhealthy foods and give reasons why they are unhealthy. You may use the phrases from the screen (слайд 9)
Примерные варианты ответов.
Apple is a healthy fruit, because it’s rich in vitamins A,B,C, PP and it contains useful minerals and fibre. Vitamins and minerals help our body be healthy. Fibre fills our stomach when we’re hungry. It helps to lose weight. Apples strengthen immune system, improve nervous system, help our body fight toxins and age changes, are good for mental activity and useful for diabetes, they reduce the risk of cancer and help extend lifespan.
You should drink more water. It helps to lose weight, to flush our systems of waste products and toxins. It’s good for your heart and skin. Drinking water prevents headaches and helps you in digestion of foods. It fights infections, reduces the risk of cancer and gives you energy.
Broccoli is rich in fibre, calcium and potassium. It prevents heart disease, diabetes and cancer. Broccoli also contains vitamin C, which helps your body fight infections, as well as beta-carotene, which is necessary for skin and eyesight. Vitamin B helps you look great, be young, lose weight, prevents from stroke and heart attacks and improves your spirit.
Chips contain saturated fats. It can cause obesity which is bad for the heart and leads to other diseases. Chips have lots of salt. Too much salt is unhealthy for the heart.
Soft drinks or fizzy drinks have lots of sugar. But too much sugar makes people fat, is bad for the blood, for the teeth and may cause other diseases, such as diabetes, heart attacks, high blood pressure and even cancer.
Cake is rich in sugar and fat. Too much sugar is bad for your teeth, it increases the risk of diabetes and heart attacks. Fat is bad for your skin and causes obesity
o Проверка знаний хороших и плохих привычек с элементами физической активности.
Учитель называет различные привычки. Если это полезные привычки, дети хлопают в ладоши, если вредные – топают ногами.
Stand up, please. Now I’ll read a list of different habits, if it is healthy clap your hands, if it’s unhealthy stamp your feet.
‒ Get up early and go to bed early
‒ Wash your hands before eating
‒ Smoke
‒ Watch TV too long
‒ Go in for sports
‒ Clean your teeth twice a day
‒ Sleep enough
‒ Take a cold shower
‒ Eat too many sweets
‒ Live in a crowded city
‒ Spend much time indoors
‒ Eat between meals
‒ Air the room
‒ Skip your breakfast
‒ Eat fresh fruit and vegetables
‒ Eat at McDonald’s every week
‒ Drink 5 or 8 glasses of water every day
‒ Go for a walk
‒ Take drugs
‒ Go swimming
‒ Eat junk food
‒ Have a lot of fizzy drinks
• Первичное закрепление знаний в измененной ситуации.
2 команды: участники команд по очереди выбирают карточки, изображающие различные привычки и объясняют полезные или вредные это привычки и почему.
Now go to the desk, members of every team choose the cards one by one and say if it is a healthy or unhealthy habit and why. New words and useful phrases are on the screen (слайд 11)
Примерные высказывания.
Drinking fizzy drinks is unhealthy because fizzy drinks damage your heart, reduce calcium in your organism, they contain lots of E -№s, which can cause serious health risks and they irritate the stomach. They are rich in sugar, which is bad for the teeth.
Doing sports is very healthy. It gives you energy, helps you look better, sleep better, lose weight and keep fit. Exercises keep you young, make the body strong and improve your mood.
Playing computer games is unhealthy. It ruins the eyesight, causes headaches and dizziness, prevents children from going out and playing outdoor sports. Sitting in front of computer leads to obesity and influents the nervous system badly. A person can become an addict to these games.
Taking drugs is extremely unhealthy. Drugs can cause memory losses and depression, they ruin nervous system and lead to aggressive behavior, drugs can cause cancer, they can ruin the brain and even personality.
Brushing teeth is a healthy habit. You should brush your teeth twice a day. It keeps the teeth healthy, saves you from various dental problems and prevents from going to the dentist.
Smoking is an unhealthy habit. It can make teeth yellow, hair smell, skin unhealthy, brain centers sleep, speech unclear, can cause heart attacks, lung diseases, loss of memory, slow reactions, pneumonia, headache, a cough. It increases blood pressure, can harm nearly every organ of the body, it leads to cancer, the bones become weaken. It increases the risk of death.
Junk food is unhealthy. It contains saturated fat, which makes you put on weight, increases the risk of heart attacks and cancer; too much salt in junk food is bad for the heart; too much sugar makes people fat, is bad for the teeth, can cause blood diseases, diabetes.
Творческое применение и добывание знаний в измененной ситуации.
Формирование учащимися высказываний относительно необходимости здорового образа жизни.
Why is it so important for you to be healthy?
(Ответы учащихся)
If you follow healthy way of life it makes you more energetic, active, gives you new emotions and helps you work, study, believe in yourself and find the best way for your future happy life.
It’s not easy to follow all these recommendations, but you have to choose between healthy way of life and different illnesses.
Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.
Your home work is to give your ideas about healthy way of life. You should follow the plan which is on the screen (слайд 13)
1. Why is it important to be healthy?
2. What should we do to be healthy?
3. What do you do for your health?
Дайте свое представление о здоровом образе жизни, следуя данному плану:
1. Почему важно быть здоровым?
2. Что следует делать, чтобы быть здоровым?
3. Что ты делаешь, чтобы быть здоровым?
Рефлексия, подведение итогов урока. Did you like the lesson?
‒ What was interesting at the lesson? (Что было интересно на уроке?)
‒ What was difficult at the lesson? (Что было трудным на уроке?)
‒ What did you learn at the lesson? (Что ты узнал на уроке?)
‒ Was the lesson useful for you? ( Был ли урок полезным для тебя?)
And now give marks for the lesson to yourselves. But before doing it answer the questions: (слайд 15). (Оцени свою работу на уроке, но для того, чтобы сделать это правильно, ответь на следующие вопросы).
‒ Were you active? (Был ли ты активен на уроке?)
‒ Did you understand everything? (Ты все понимал?)
‒ Could you do all the tasks? (Мог ли ты выполнить все предложенные задания?)
Show me a dark blue circle if your mark is 3, a green card if your mark is 4 and a red card if your mark is 5.
Thank you for the lesson. I hope it was interesting and useful. I see that you know much about the main rules of being healthy. And I hope that you will continue taking care of your health in everyday life in future.